Leren Acteren
26
page-template-default,page,page-id-26,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Masterclasses

In de Masterclasses  leer je door te doen. Het enige dat je hiervoor nodig hebt is nieuwsgierigheid, speelplezier en een beetje lef. Je leert om op een praktische manier de Meisner Acteertechniek toe te passen. Je werkt in een gedragslaboratorium en ontvangt persoonlijke feedback in een actieve en creatieve werksfeer. In de eerste Masterclass maak je kennis met het fundament van de hele benadering. In elke volgende Masterclass staat een nieuw aspect van de techniek centraal, en bouw je verder op de vorige Masterclasses.

 Meisner Acteertechniek, introductie

 

Je kent het vast; een acteur komt op en jij bent meteen geboeid. Is dit magie? Nee, hij weet welke stappen hij zet om dit te bereiken. Hij acteert in het hier en nu en is 100% geloofwaardig! Het goede nieuws is dat je dit leert met de Meisner Acteertechniek. De techniek is gebaseerd op waarheid, met het  volgende uitgangspunt;

“Acteren is de vaardigheid om echt te handelen in een fictieve situatie.”

Met simpele tools bouw je een fundament om levendig en geloofwaardig te acteren. Je richt je aandacht op je tegenspeler en je reageert direct op de ander. Als je dit volledig doet begin je waarachtig te reageren. Dit is precies wat je wilt; een eerlijke en persoonlijke respons op je tegenspeler geven. Terwijl je dit doet ontstaan gevoelens vrijelijk, als bijeffect. We werken met eenvoudige improvisaties. De volgende vaardigheden worden in een actieve en creatieve setting getraind;

 

  • acteren vanuit het gedrag van de tegenspeler
  • reageren vanuit een persoonlijk standpunt
  • echt luisteren
  • echt handelen

Meisner Acteertechniek, level 2

 

Je verfijnt je vaardigheid om in het moment te acteren. Je traint om je elke voorstelling weer open te stellen voor je tegenspeler, zodat elk moment fris, onverwacht, verrassend en verbonden is met de fictieve situatie.

In de introductie training staat contact met je tegenspeler centraal. Nu werken we met relaties en huiselijke situaties. We werken met de oefening huiselijke situaties. Er heeft zich iets afgespeeld tussen de beide spelers dat van belang is. Vanuit deze fictieve situatie geef je een eerlijke en persoonlijke respons op je tegenspeler. De uitdaging is om niet het verhaal maar om van moment naar moment te spelen.

De volgende vaardigheden worden getraind;

  • echt handelen binnen een fictieve situatie
  • acteren vanuit het  gedrag van de ander
  • reageren vanuit persoonlijk standpunt
  • echt luisteren
  • echt handelen

 

“Speel niet het verhaal, speel de momenten”.

Meisner Acteertechniek, scènestudie

 

Twee dagen lang kneedt je een scène tot de tekst van jou is;  je hebt de tekst “getackeld”.

Je traint geloofwaardig acteren door vanuit je tegenspeler te werken. Je bent gericht op wat er bij die ander gebeurt want dat is je brandstof. Dit voortdurend op elkaars gedrag reageren creëert contact tussen de acteurs. Het publiek ervaart dat het getuige is van een levend gebeuren dat hier en nu ontstaat. Met eenvoudige tools leer je de tekst voor te bereiden. Je leert de tekst te parafraseren en te personaliseren om hem eigen te maken.

De vraag “wat doe je” komt veel aan bod, je komt ten slotte op in een scène om iets te ‘doen‘. Er is aandacht voor je persoonlijke voorbereiding. Je leert te werken vanuit een innerlijke noodzaak en persoonlijk gevoel. Je ontvangt concrete en persoonlijke feedback op je spel. De volgende acteursvragen komen aan de orde;

  • Wat is de situatie?
  • Wat is de relatie?
  • Wat wil je bereiken?
  • Wat gaat er aan de scène vooraf waardoor deze scène moet plaatsvinden?
  • Wat zijn je standpunten in de scène.

 

Deze scènestudie is een vervolg op de De Meisner Acteertechniek, introductie. In een energieke en dynamische sfeer versterk je je acteren. Met mijn ervaring als acteur in de beroepspraktijk komen techniek en leren door doen samen. Natuurlijk staat spelplezier voorop.

Meisner Acteertechniek, Karakteropbouw 

Hoe speel je een karakter dat totaal anders is dan jij en ben je toch geloofwaardig? In de Masterclass leer je een karakter op te bouwen, te beginnen met fysiek beperkingen en aandoeningen. Hoe zet je dit op en hoe zet je dit door in je spel.

Je werkt simpele fysieke eigenschappen, denk aan mankheid, stotteren, rugpijn, een tic, maar ook blind doof of dronken. Shakespeare schreef schitterende dronken personages en de rollen in  Who is Afraid of Virginia Woolf worden bepaald door de alcohol.

De clou is om een fysieke aandoening specifiek te maken en daar mee te oefenen zodat het je volkomen eigen wordt.  Ondertussen blijf  je in de scène reageren op het gedrag van je tegenspeler.  In de Introductie werk je van binnen naar buiten. In deze masterclass werk je van buiten naar binnen.

Karakterwerk prikkelt je om anders te gaan lopen, bewegen, praten en reageren dan dat je gewoon bent. Je spreekt delen van je persoonlijkheid aan die normaal gesproken zwijgen.

Karakteropbouw is een vervolg op de Meisner Acteertechniek Introductie.

Introductievideo

Eerdere deelnemers zeggen dit
En dit

 

Acteertraining op maat

 

Naast de Masterclasses bied ik ook acteertrainingen op maat aan. Heb je een specifieke vraag, dan ga ik graag met je in gesprek om samen tot een passend plan te komen. Dit kan een individuele vraag zijn. Maar het kan natuurlijk ook een gezelschap, team of leergang betreffen. Lees meer